Bij Nederlandse loterijen kun je automatisch meespelen, maar wat als je jouw abonnement wilt beëindigen? Volgens de Consumentenbond werpen Nederlandse loterijen digitale drempels op voor opzeggers: “Ze willen het je zo moeilijk mogelijk maken.” Kassa neemt de sites van de BankGiro Loterij, Postcode Loterij, Staatsloterij en Lotto onder de loep en bekijkt hoe duidelijk de informatie voor loterij opzeggen gedeeld wordt.

Loterij opzeggen op dezelfde manier als loterij afsluiten

Volgens de Nederlandse wet dien je een abonnement op dezelfde manier te kunnen opzeggen als waarop je het abonnement bent aangegaan. Heb je het abonnement online afgesloten? Dan moet je een loterij ook online kunnen opzeggen, bijvoorbeeld via de website of door het sturen van een e-mail. Houd in elk geval rekening met een opzegtermijn van een maand.

BankGiro Loterij en Nationale Postcode Loterij opzeggen

De websites van de Postcode Loterij en BankGiro Loterij lijken sprekend op elkaar. Beide loterijen vallen namelijk onder één organisatie, de Goede Doelen Loterijen. Opvallend genoeg, wordt op de pagina Opzeggen van beide loterijen géén praktische info gedeeld. Een telefoonnummer, e-mailadres of opzegformulier is niet te vinden. Het linkje naar een pagina met een 088-nummer (tegen lokaal tarief) staat onderaan de webpagina. De bezoeker moet scrollen en doorklikken. Wie schriftelijk of (gratis) online wil opzeggen, moet naar weer een volgende webpagina om de BankGiro Loterij of Postcode Loterij op te kunnen zeggen.

Ook via de pagina Klantenservice wordt het 088-nummer getoond als mogelijkheid om loten op te zeggen. Voor andere opties wordt doorgelinkt naar de pagina Opzeggen, waar dus geen concrete info op is te vinden.

Staatsloterij en Lotto opzeggen

Hoe vind je de info over opzeggen op de websites van De Staatsloterij en Lotto? Net als bij de Postcode Loterij krijg je als eerste de optie te zien om je deelname telefonisch stop te zetten. Het 070-nummer is tegen een lokaal tarief te bellen. Verder kun je via Mijn Staatsloterij je deelname aan de Staatsloterij beëindigen.

De informatie over hoe je schriftelijk opzegt of via een mailtje, wordt niet meteen gedeeld. Pas als je een webpagina verder bent geklikt, kom je meer te weten. Via de zoeker van de klantenservice word je voor opzeggen enkel verwezen naar het telefoonnummer. Hiermee willen ze laten lijken dat de andere drie manieren (gratis online, schriftelijk of per mail) niet aanwezig zijn.

Drempels voor loterij opzeggers

Waarom wordt door loterijen vooral het telefoonnummer gepresenteerd als middel om op te zeggen? “Dat laat zich raden”, zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. “Ze willen het je zo moeilijk mogelijk maken om op te zeggen. Als je belt, kun je als klant worden beïnvloed zodat je misschien wel blijft: ‘Straks worden uw buren wel miljonair en u niet…’”, noemt hij als voorbeeld van hoe een gesprek met een loterijmedewerker kan gaan.

“Klanten laten bellen en informatie niet op de eerste webpagina tonen, maar dieper in de site is gewoon om drempels op te werpen”, stelt Spierenburg. “Het liefst hadden ze de informatie over opzeggen helemaal niet aangeboden.”

Volgens de woordvoerder van de Consumentbond doen Nederlandse loterijen het wel beter dan enkele jaren geleden. Toen was de informatie over opzeggen “nauwelijks te vinden”, verwijst hij naar een onderzoek door de Consumentenbond uit 2017. Toch blijft Spierenburg kritisch. Hij wijst erop dat je op de site van de Postcode Loterij vanaf de homepage met één klik loten koopt. “Het is de eerste knop die je ziet. Voor alle info over loten opzeggen ben je vier kliks verder. De verhouding is zoek.”